Clifden 9 juni - Reisverslag uit Clifden, Ierland van Dick Doeze Jager - WaarBenJij.nu Clifden 9 juni - Reisverslag uit Clifden, Ierland van Dick Doeze Jager - WaarBenJij.nu

Clifden 9 juni

Blijf op de hoogte en volg Dick

10 Juni 2014 | Ierland, Clifden

Connemara geldt als inspiratiebron voor de Ring. Ik denk daar anders over. Het deel dat we vandaag doorkruisen is Mordor, daar kan geen twijfel over bestaan. In de aanloop naar de kloof hangen donkere wolken boven de bergtoppen. Het ruikt naar verbrande turf en de wind neemt met elke meter toe. Dit is het land waar de zon is gedoofd en met een beetje fantasie kun je in de zwarte wolken het speurend oog herkennen. Ik bereid me voor op het ergste, maar realiseer me dan dat ik mijn ring thuis heb laten liggen. Sterker nog, ik draag al in geen jaren meer een ring. Ik ben op mijn tocht dus helemaal niet interessant voor de duistere krachten die de kloof beheersen. Eenmaal voorbij de toegang raak ik diep onder de indruk van dit prachtig stukje Ierland, waar het water in het Loch inktzwart is en waar de toppen voortdurend door wolken verhuld zijn. Groot is het contrast met het tweede deel van de reis, waar we door eeuwenoude rododendrons omlijstte weggetjes volgen temidden van alle denkbare groenschakeringen. Uiteindelijk komen we veilig op de camping aan en constateren we dat de grootste bedreiging van de wolken agressieve Midgets afkomstig is. Gelukkig hebben we daar een spuitbus voor.