Regneville sur mer 31-08-2017 - Reisverslag uit Regnéville-sur-Mer, Frankrijk van Dick Doeze Jager - WaarBenJij.nu Regneville sur mer 31-08-2017 - Reisverslag uit Regnéville-sur-Mer, Frankrijk van Dick Doeze Jager - WaarBenJij.nu

Regneville sur mer 31-08-2017

Blijf op de hoogte en volg Dick

31 Augustus 2017 | Frankrijk, Regnéville-sur-Mer

Voordat we de tent gaan opzetten drinken we een biertje bij de acceuil van de camping, annex bar aan de boulevard van Regneville. De camping is een smalle strook gras rondom het in onbruik geraakte station van het dorpje. De spoorrails van het locale boemeltje zijn inmiddels weggehaald en naar de oud-ijzer boer getransporteerd. Omdat de reizigers op dat moment niet meer met de trein kunnen is het wel zo handig dat ze hun tent op het vrij gekomen stukje grond kunnen plaatsen. Na een tweede biertje komen we in gesprek met een alleraardigste man waarvan we niet weten hoe lang hij zich al bij dit etablissement heeft opgehouden. Na een korte inleiding komt hij ter zake. Waar we vandaan komen vraagt hij. Hij had natuurlijk ook kunnen vragen waar we heen gingen. Beide vragen zijn legitiem. De derde vraag namelijk waar we zijn had hij immers ook zelf kunnen invullen. Als hij hoort dat we uit Roscoff, Bretagne komen raakt hij op stoom. Een indrukwekkende opsomming van alle dorpen in Bretagne wordt gegeven. Om de vaart erin te houden ontken ik niets. We hebben al die dorpen waarvan ik soms de naam niet eens kan verstaan gezien. Hij is onder de indruk en gaat verder. In Bretagne kan het waaien. Mens, wat kan het daar waaien. Hij gaat in het vuur van zijn betoog staan om zijn verhaal extra kracht bij te zetten. Volgens zeggen was hij daar ooit in een storm terecht gekomen en had daar een vrouw ontmoet met een piepklein hondje aan een lijn. Tot zover niks aan de hand, die kom je in Nice of Cannes immers ook tegen. Maar dan slaat hij door als hij al walsend over het terras ons laat zien dat het hondje onder invloed van de wind zich ging gedragen als een vlieger. Onder het uiten van allerlei bewonderende kreetjes begeven ons achterwaarts richting fietsen. Zijn vrouw ziet het met verbazing aan alsof ze ineens een heel andere echtgenoot tegenover zich vindt. Zwaaiend maken we ons uit de voeten om vervolgens onze tent aan de rand van een diepe geul neer te zetten. De rest van de avond genieten we van het uitzicht en maken ons zorgen over de verzamelende regenwolken. Dit belooft niet veel goeds. Als het maar niet zo hard gaat waaien.