woensdag 28 augustus - Reisverslag uit Mittlach, Frankrijk van Dick Doeze Jager - WaarBenJij.nu woensdag 28 augustus - Reisverslag uit Mittlach, Frankrijk van Dick Doeze Jager - WaarBenJij.nu

woensdag 28 augustus

Blijf op de hoogte en volg Dick

28 Augustus 2019 | Frankrijk, Mittlach

woensdag 28 augustus
Je zou het bijna vergeten, maar het kan ook regenen op deze vakantiebestemming. Bij het toiletgebouw nemen we elke dag de verwachtingen ter kennisgeving aan. Nou moet ik ook zeggen, elke dag 30 graden en volle zon wordt op een gegeven moment wat gewoontjes.
Daarom worden we vandaag verrast met de mededeling dat het om 14.00 uur gaat onweren. Aangezien de verwachtingen tot nu toe (hele dag heet en droog) zijn uitgekomen besluiten we om ons dagprogramma hierop aan te passen, zodat ik om 10.00 uur met ransel op de flanken van de Petit Ballon sta met de intentie om daar eens een stevig stukje te wandelen. Gezien het feit dat ik de afgelopen week niet voor een uur of 14.00 serieuze bewegingen heb gemaakt gaat het lichaam natuurlijk muiten. Het geheel leidt tot een vegetatieve interne rel. Weigerende kuitspieren, overmatig transpireren, kortom totale chaos die ik moet zien te managen. Na een half uur werkt alles weer naar behoren. Het lichaam is weer coöperatief nadat ik in de onderhandeling toegegeven heb dat er na 14.00 uur geen serieuze actie meer wordt verlangd en dat de dag gewoon weer met een verfrissend drankje wordt afgesloten.
Onder die voorwaarden maken we weer een heerlijke wandeling die eindigt exact om 14.00 uur op het terras van auberge du ried. Juist op dat moment is er ook enige meteorologische actie waarneembaar. Het blijft overigens bij een beetje grommen, het echte blaffen blijft uit.
De rest van de middag wordt doorgebracht met lezen en traditioneel afgesloten met een heerlijke maaltijd. Bij vertrek hebben we een stapel kookboeken meegenomen waaronder mijn favoriet van Rick Stein die de heerlijkste Franse streekgerechten beschrijft. Vandaag is het Provençaalse Vispasta, een heerlijk recept met kabeljouw, knoflook, ansjovis, tomaten, kervel en chilivlokken. Dit alles bereid op de bakplaat en begeleid door heerlijke streekwijntjes. Deze manier van vakantie houden heeft toch echt wel zijn mooie kanten.