Dag 6 rokjesdag - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Dick Doeze Jager - WaarBenJij.nu Dag 6 rokjesdag - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Dick Doeze Jager - WaarBenJij.nu

Dag 6 rokjesdag

Blijf op de hoogte en volg Dick

26 Maart 2013 | Litouwen, Vilnius

Vandaag is het rokjes dag in Vilnius. In een zonovergoten stad loopt het kwik op tot plus een. Het is even wennen om mensen te ontmoeten zonder beremuts en bontjas. De echte Litouwer zit inmiddels op een van de spaarzame terrasjes met een lekker drankje. Schoorvoetend haal ik de muts van mijn hoofd om het contrast niet te groot te laten worden. Ik voel me al prima thuis in de stad en heb de kaart al een tijdje in mijn zak gelaten. Sommige Litouwers herken ik inmiddels zoals de president van Litouwen met wie ik een korte ontmoeting had. Ze woont in een gezellig huisje tegenover de universiteit, vrolijk versiert met kleurige vlaggen en een mooie onderhoudsvrije tuin. Geprikkeld door het mooie weer besluit ze om in gezelschap van een paar atletisch gebouwde vrienden een eindje te gaan rijden. Op het moment dat ze haar achtertuintje verlaat passeer ik toevallig het tuinhekje. Onze blikken ontmoeten elkaar en er is direct een klik. We knikken elkaar in het passeren vriendelijk toe. Haar vrienden kijken me wat jaloers aan vanuit hun zwarte SUV. We snuiven nog even wat cultuur in de bibliotheek van de universiteit. Een Harrie Potter achtige zaal met veel oude boeken, heel anders dan de bibliotheek op de heyhoef zeg maar. In rap tempo beginnen de sneeuwwallen te slinken, hier en daar geholpen door vriendelijke mannen met sneeuwscheppen. De lente komt er aan, dat voel je. Vanavond wordt er voor ons gekookt in de studentenflat, waar grote hoeveelheden studenten in een stapel bezemkasten ' s nachts na het stappen nieuwe energie opdoen voor de volgende dag. Het geheel wordt 'dorm' genoemd, want slapen is volgens mij ook zo ongeveer dat je, gezien de grootte van de met meerdere studenten gedeelde ruimtes, kunt doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Vilnius

Dick

Actief sinds 26 Aug. 2012
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 61000

Voorgaande reizen:

15 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Schotland 2023

22 Augustus 2019 - 14 September 2019

op de camping in Mittlach

13 September 2018 - 04 Oktober 2018

Ruta Iberica

24 Augustus 2017 - 10 September 2017

Bretagne en weer terug

21 Juli 2016 - 21 Juli 2016

Buiten Hebriden Schotland 2016

08 Juli 2015 - 31 Juli 2015

Schotland rond

29 Mei 2014 - 25 Juni 2014

Schotland - Ierland

01 Juni 2013 - 26 Juni 2013

Roma

21 Maart 2013 - 28 Maart 2013

Litouwen /Letland

26 Augustus 2012 - 29 September 2002

El blog de Ans y Dick

Landen bezocht: