Dag 7 naar de kelders - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Dick Doeze Jager - WaarBenJij.nu Dag 7 naar de kelders - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Dick Doeze Jager - WaarBenJij.nu

Dag 7 naar de kelders

Blijf op de hoogte en volg Dick

27 Maart 2013 | Litouwen, Vilnius

Ik probeer mijn blogs altijd een beetje leuk te houden. Kleine voorvallen vergroot ik wat uit en voeg wat humor toe. Zo bewaar ik mooie herinneringen van ontmoetingen die ik op mijn reizen had. Vandaag was anders. In Vilnius heb je het museum van genocide victims. Het bevindt zich in een groot, statig en vooral gesloten pand. Over twee verdiepingen leer je over de geschiedenis van de Litouwers onder de onderdrukking van Russen en Duitsers. Indrukwekkend, maar zoals zo vaak in een museum kun je de waarheid gedoseerd tot je laten komen. Anders is het in de kelder, waar nog geen tien meter van de vrijheid verwijderd de meest afschuwelijke martelingen en mishandelingen plaats vonden. Detentiecellen, martelkamers en executieruimten ademen nog de angst en de verschrikkingen. Op weg terug door de lange, smalle gang zie ik een kleine oude man staan. Nog ver van hem verwijderd zie ik dat hij mij doordringend aankijkt. Hij lijkt in shock en zijn ogen wijken geen moment. Ik blijf voor hem staan waarbij we elkaar langdurig aankijken. Dan maakt hij met zijn armen een omvattende beweging en zonder mijn ogen los te laten haalt hij zijn schouders bijna verontschuldigend op en zegt in het Litouws dat hij hier aanwezig was. Ik heb geen antwoord, maar het komt hard binnen te midden van de harde betonnen wanden en de gecapitoneerde celdeuren. Dan laten we elkaar los en eenmaal buiten realiseer ik me dat de vrijheid hier nog niet zo lang bestaat.

  • 27 Maart 2013 - 21:50

    Ferd:

    Phoe, .... doe dan maar rokjesdag ... en de vrijheid die we verworven hebben.... en zo gemeengoed is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Vilnius

Dick

Actief sinds 26 Aug. 2012
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 61012

Voorgaande reizen:

15 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Schotland 2023

22 Augustus 2019 - 14 September 2019

op de camping in Mittlach

13 September 2018 - 04 Oktober 2018

Ruta Iberica

24 Augustus 2017 - 10 September 2017

Bretagne en weer terug

21 Juli 2016 - 21 Juli 2016

Buiten Hebriden Schotland 2016

08 Juli 2015 - 31 Juli 2015

Schotland rond

29 Mei 2014 - 25 Juni 2014

Schotland - Ierland

01 Juni 2013 - 26 Juni 2013

Roma

21 Maart 2013 - 28 Maart 2013

Litouwen /Letland

26 Augustus 2012 - 29 September 2002

El blog de Ans y Dick

Landen bezocht: