Spiddal 10 juni - Reisverslag uit Spiddal, Ierland van Dick Doeze Jager - WaarBenJij.nu Spiddal 10 juni - Reisverslag uit Spiddal, Ierland van Dick Doeze Jager - WaarBenJij.nu

Spiddal 10 juni

Blijf op de hoogte en volg Dick

10 Juni 2014 | Ierland, Spiddal

We trekken door onherbergzaam gebied. De horizon wordt gedomineerd door bergen gehuld in zware wolken. Het is een veenlandschap. De natuurlijke waterbeddingen worden onderbroken door lineaire vormen ontstaan door het turfsteken. Het is prachtig weer en geloof het of niet, er is behoefte aan zonnebrandolie. Het wisselende panaroma maakt dat we regelmatig stoppen om te fotograferen of zo maar te kijken. We stoppen zo vaak dat mijn bips de kans niet krijgt om zuur te worden. Ha, daar heb ik hem mooi gefopt. Op enig moment worden we in de desolaatheid van het landschap een bijzonder tafereel gewaar. Twee fietsers zitten temidden van hun liggende fietsen en een enorme hoop spullen. Je zou zeggen dat ze op een bermbom zijn gereden zijn en met mijn groepsleider BHV pasje op zak laat ik Ans gelijk de weg afzetten. Waarom weet ik niet, want de komende drie uur verwacht ik geen verkeer van beide kanten. Nadere observatie leert dat beiden ongedeerd zijn en slechts een rustpauze hebben ingelast. Daarbij hebben beiden hun tassen leeg geschud om vervolgens op de linker rijhelft een keuken te richten. Aan de ravage te zien is het in ieder geval iets met tomaten geweest. Op onze vraag of ze hulp nodig hebben krijgen we te horen dat een van de fietsen nog slechts een rem heeft en dat de ketting bij elke aanzet over de tandwielen schiet. Typisch geval van zonder onderhoud het avontuur aan gaan. De twee komen uit Londen en hebben nog een lange weg te gaan. Het feit dat ze nog 35 km. verwijderd zijn van de eerste fietsenmaker deert ze niet. Ik zie beelden voor me uit onze rugzakken periode waarin we eerst deden en dan dachten. Aan het eind van het gesprek zegt zij ' you're so well organised' waarop ik me ineens heel oud voel worden. We gaan snel verder want voor dit deel van Ierland is weerscode oranje afgegeven. Inmiddels zitten we in een Restaurantje de eerste donderslagen af te wachten, maar voorlopig moet ik het eerste wolkje nog zien. Nou ja, dan drinken we nog maar een red Ale omdat ze helaas geen orange Ale hebben.